Prezentacje
       Aktualnosci
       Serwisy
+ Nasz temat
+ Poradnik
+ Niezbędnik
       Platforma kontaktowa
       biurocentrum.pl
        Sekretariat

 2018-03-19
Dokumentacja pracownicza w sieci
Wraz z końcem bieżącego roku zniknie obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej przez 50 lat. Od 1 stycznia 2019 r. teczka pracownicza będzie musiała być przechowywana tylko przez dekadę. To wymusza na ZUS modyfikację własnego systemu elektronicznego, w którym będzie musiało się znaleźć miejsce dla znacznie większej ilości danych stanowiących zabezpieczenie pracowniczych praw do ubezpieczenia społecznego.

Krótszy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej sprawi, że pracodawcy będą przekazywali ZUS znacznie większy zakres informacji odnośnie swoich pracowników, co umożliwi zabezpieczenie ich praw nabytych w zakresie świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

- Nasz system wymaga dostosowania go do nowych przepisów, które znacząco ułatwią życie przedsiębiorcom tak, aby nie odbyło się to kosztem ich pracowników – mówi Iwona Kowalska Regionalny Rzecznik rasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Pierwszym krokiem podjętym w ramach przygotowania do digitalizacji dokumentacji pracowniczej jest ogłoszenie przez ZUS przetargu na modyfikację systemu informatycznego KSI ZUS tak, aby zdolny był do gromadzenia danych z akt pracowniczych.

– Chcemy rozstrzygnąć ten przetarg jeszcze przed wakacjami, tak by wykonawca miał pełne 6 miesięcy na przygotowanie naszego systemu informatycznego do pełnej elektronizacji dokumentacji pracowniczej – deklaruje prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

Od 1 stycznia 2019 r. w związku ze zmianami w przepisach skraca się okres przechowywania pracowniczych akt osobowych z 50 do 10 lat dla wszystkich nowo zatrudnionych osób. Pracodawcy będą mogli przechowywać akta w formie elektronicznej. To pozwoli pracodawcom ograniczyć koszty działalności, ale jednocześnie rozszerzy zakres danych, jakie pracodawcy będą musieli przekazywać do ZUS-u za swoich pracowników i zleceniobiorców.

Skróceniu może ulec także okres przechowywania dokumentacji pracowniczej powstałej w latach 1 stycznia 1999 r – 31 grudnia 2018 r., pod warunkiem, że pracodawca przekaże do ZUS oświadczenie o zamiarze złożenia raportu informacyjnego za osoby po raz pierwszy zgłoszone do ubezpieczeń w tym czasie, a także przekaże raport informacyjny, który będzie zawierał wszystkie niezbędne dane.

Od rozliczenia za styczeń 2019 r. płatnicy składek na bieżąco będą zobowiązani do przekazywania do ZUS w miesięcznych raportach imiennych (ZUS RCA) dodatkowych danych dotyczących kwoty przychodu wypłacanego w danym miesiącu np. kwoty przychodu wypłaconego w danym miesiącu, ale należnego za inny rok kalendarzowy, który stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Dodatkowo w dokumencie wyrejestrowującym z ubezpieczenia (ZUS ZWUA) od stycznia 2019 r., pracodawcy będą podawali dodatkowe dane dotyczące rozwiązania/wygaśnięcia stosunku pracy np. datę oraz tryb rozwiązania stosunku pracy, stronę z inicjatywy, której nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy. Szerszy zakres informacji przekazywanych przez pracodawców do ZUS, pozwoli na zabezpieczenie wszelkich praw nabytych pracowników, dotyczących świadczeń z ubezpieczeń społecznych.



    

Więcej naszych tematów   

       Komentarze  [0]dodaj   
  FORUM

     
o nas | kontakt
NA SKRÓTY:    akcesoria biurowe, przybory do pisania, papier i druki, oprawy dokumentów, archiwizacja dokumentów, organizacja biura, koperty i opakowania,
pieczątki i datowniki, biurowe maszyny, konferencyjna aparatura, RTV urządzenia i sprzęt, telefonia stacjonarna, telofonia GSM, internet, komputery, meble-biuro,
czystość i sprzątanie, ochrona, catering, żywność z dowozem, naprawa i serwis