Prezentacje
       Aktualnosci
       Serwisy
+ Nasz temat
+ Poradnik
+ Niezbędnik
       Platforma kontaktowa
       biurocentrum.pl
        Sekretariat

 2017-04-24
Negocjacja podwyżki
To pytanie musi paść – tym bardziej, jeśli sekretarka stara się o pracę lub podwyżkę. Co odpowiedzieć, gdy przyszły czy obecny pracodawca o to zapyta? Jak przygotować się do negocjowania wysokości wynagrodzenia?
 
Każda sekretarka, która potrafi docenić swoje umiejętności i wykorzystać je w praktyce, co wpłynie na rozwój firmy chce, aby jej pensja była adekwatna w stosunku do wkładu sukcesywnej pracy. Najważniejsze więc to znać swoją wartość dla firmy. W tym celu musisz zgromadzić jak najwięcej informacji o zarobkach na porównywalnych do twojego stanowiskach. Trzeba przy tym wziąć pod uwagę sytuację na rynku pracy w regionie i branży oraz wielkość i pozycję firmy, w której pracujesz. Warto też pójść z wizytą do działu kadr, by dowiedzieć się, na kiedy planowana jest następna ocena okresowa pracowników i ile wynoszą średnie podwyżki płac w firmie.
 
Czym pracodawca może cię zaskoczyć?
Nie wolno zapomnieć o przygotowaniu się do różnych wariantów prowadzenia rozmowy – czasem pracodawca będzie negocjował od kwoty netto, a czasem od kwoty brutto wynagrodzenia. Nierzadko będzie operował procentami w odniesieniu do obecnej pensji. Bądź przygotowana na wszystkie te warianty.
 
Twoje argumenty
Popatrz na siebie jak na produkt. Przygotowując argumenty nie patrz na wynagrodzenie z własnego punktu widzenia. To, że chcesz wyremontować mieszkanie, nie przekona szefa. Zastanów się, co dajesz firmie i dlaczego jesteś dla niej cenna. Jeżeli dodatkowy dochód chcesz przeznaczyć na rozwój swoich kompetencji – studia podyplomowe, kursy językowe, szkolenia itp. – przekonaj szefa, że podwyżka przyniesie z czasem bezpośrednie korzyści dla firmy.
Dobrym sposobem jest regularne dokumentowanie swoich osiągnięć zawodowych. Tego typu działania powinnaś podjąć na długo przed tym, zanim zaczniesz myśleć o podwyżce i bynajmniej nie zaprzestawaj ich po jej uzyskaniu. Dobrym nawykiem jest prowadzenie tego typu zapisu przez cały czas zatrudnienia. Przydatne jest prowadzenie dziennika, w którym przynajmniej raz w tygodniu powinnaś zapisywać to, co twoim (ale nie tylko) zdaniem zrobiłas wyjątkowo dobrze, przyczyniając się tym samym do zwiększenia efektywności firmy, poprawy atmosfery w pracy itp. Dla przykładu, wśród zapisywanych rzeczy warto zamieścić:
  • opisy sposobów w jaki poradziłaś sobie z wyjątkowo trudną sytuacją zawodową i jaka z tego wyniknęła korzyść dla firmy;
  • wszelkie dane, które będą mogły poświadczyć o twoim sprawnym działaniu (np. załagodzenie nieporozumień, zakończona sukcesem rozmowa z ważnym interesantem, klientem itp.);
  • cenne jest również zbieranie opinii innych pracowników na temat twojej pracy. W przypadku, gdy nasz przełożony nas pochwali lub doceni wykonywaną przez ciebie pracę, możesz go poprosić wyrażenie tego np. w formie krótkiej notki.
Kiedy rozmawiać z szefem o pieniądzach
Nie warto rozpoczynać takich rozmów, gdy firma znajduje się w trudnej sytuacji finansowej lub właśnie zamierza przeprowadzić restrukturyzację, która wiąże się z redukcją kosztów działania. Żądanie podwyżki w sytuacji, gdy firma redukuje zatrudnienie również może być golem samobójczym.
Jednocześnie warto wybrać odpowiedni moment w kontekście własnych wyników. Optymalne jest zakomunikowanie potrzeby podwyżki w sytuacji, gdy jesteś kilka tygodniu po dużym sukcesie zawodowym – wtedy twoja pozycja jest mocna, a jednocześnie unikasz bezpośredniego skojarzenia twojej prośby z wcześniejszą sytuacją. Najtrudniej negocjować, gdy od dłuższego czasu niczym nie zaimponowałaś przełożonemu.
 
Ile zażądać
Zanim określisz minimalną, optymalną i maksymalną kwotę podwyżki warto zebrać obiektywne informacje na temat skorelowanych zarobków – ile otrzymują koledzy z firmy, jakie jest średnie wynagrodzenie u konkurencji, w danej branży lub mieście. Takie informacje nie tyko pozwolą urealnić własne oczekiwania, ale również mogą być bardzo mocnymi argumentami w dyskusji.
 
Twierdzące odpowiedzi na poniższe pytania pomogą ci zbudować racjonalną argumentację dla Twoich oczekiwań:
- Czy zdobyłaś ostatnio jakieś nowe umiejętności?
- Czy podjęłaś się realizacji nowych projektów?
- Czy przybyło ci obowiązków?
- Czy zakres tych obowiązków wykracza ponad standardowe obowiązki osoby zajmującej to samo stanowisko?
- Czy twoja odpowiedzialność (za projekt, za kontakty z klientami, za pracę innych, za budżet) wzrosła w ostatnim czasie?
- Czy swoją wiedzą dzielisz się z innymi pracownikami?
- Czy przyczyniłaś się do zwiększenia obrotów firmy?
 
Lista kontrolna
Na koniec lista kontrolna zawierająca najważniejsze aspekty dotyczące rozmowy kwalifikacyjnej:

1. Czy przygotowałaś sobie listę argumentów, które przemawiają za twoją osobą?

2. Pamiętaj, żeby swojego najważniejszego argumentu użyć dopiero na sam koniec.

3. Uświadom sobie, że nie jesteś przecież petentem.

4. Dowiedz się, ile zwykle zarabia się na porównywalnym stanowisku w twoim zawodzie.

5. Zastanów się, kiedy jest najkorzystniejszy moment na przeprowadzenie rozmowy w sprawie podwyżki pensji.

6. Wytaczaj jedynie zrozumiałe argumenty

7. W razie, gdyby twoja prośba o podwyżkę była systematycznie zbywana, nie zrażaj się i co jakiś czas dopytuj się o nią.


    

Więcej naszych tematów   

       Komentarze  [0]dodaj   
  FORUM

     
o nas | kontakt
NA SKRÓTY:    akcesoria biurowe, przybory do pisania, papier i druki, oprawy dokumentów, archiwizacja dokumentów, organizacja biura, koperty i opakowania,
pieczątki i datowniki, biurowe maszyny, konferencyjna aparatura, RTV urządzenia i sprzęt, telefonia stacjonarna, telofonia GSM, internet, komputery, meble-biuro,
czystość i sprzątanie, ochrona, catering, żywność z dowozem, naprawa i serwis