Prezentacje
       Aktualnosci
       Serwisy
+ Nasz temat
+ Poradnik
+ Niezbędnik
       Platforma kontaktowa
       biurocentrum.pl
        Sekretariat

 2017-12-18
Odpoczynek pod choinkę
Kiedy sekretarka może leniuchować? W święta, święta i... po świętach. Wesołych świąt!
 
Lenistwo to nic więcej jak zwyczaj odpoczywania, zanim się zmęczysz - powiedział Jules Renard. I miał rację! A z kolei przysłowie polskie mówi, że robota nie zając – nie ucieknie. Tym bardziej nie wyskoczy nic z biura. Wystarczy zamknąć biurko na klucz i oddać się błogiemu lenistwu. A szczerze – warto odpocząć. Bo wypoczęta sekretarka nie męczy się już tak bardzo pracą.
 
Pochwała lenistwa
Mówi się, że lenistwo to grzech główny. Owszem – gdy jest „nadużywane”. Ale lenistwo może czasami prowadzić także do rzeczy pozytywnych. Część osób uważa, że znaczna część ułatwiających życie wynalazków powstała tylko dlatego, że ich wynalazcy byli na tyle leniwi, że wymyślili je tylko po to aby można było przy ich pomocy zrobić coś mniejszym nakładem pracy, środków i w krótszym czasie. Niektórzy filozofowie, tacy jak Bertrand Russell (Pochwała lenistwa, 1932), twierdzą, że gdyby wszyscy ludzie byli leniwi i nieskorzy do działania to na świecie byłoby mniej konfliktów i wojen ponieważ nikomu nie chciało by się walczyć. Twierdził on także, że ludzie pracują zawodowo za dużo i nie mają w związku z tym czasu na rozwój swoich poza zawodowych talentów, pogłębianie zainteresowań i nie są przez to szczęśliwi. Więc może odsapnąć właśnie w czasie świąt? A innymi słowy – nie można w końcu odpocząć po pracy? może więc kilka rad na zaś? Wigilię i Święta warto spędzić z rodziną. Później można pomyśleć o sobie. Jak więc dodać sobie energii?
 
Ping-pong innym razem
Warto się zastanowić przez chwilę nad stanem zmęczenia, który sygnalizując potrzebę odpoczynku. Może on mieć bardzo różny stopień nasilenia i różny charakter. Ten zróżnicowany stan zmęczenia u poszczególnych ludzi nazywa się strukturą zmęczenia, kształtowaną przez warunki i rodzaj pracy oraz przez warunki bytowe. W trakcie czynnych zajęć wypoczynkowych trzeba pamiętać właśnie o strukturze zmęczenia. Jeśli od pracy umysłowej, która wymagała napięcia uwagi wzrokowej lub słuchowej przechodzi się bezpośrednio do innego zajęcia wymagającego znacznego zaangażowania wymienionych zmysłów, zmęczenie nie tylko się nie zmniejszy, ale może się pogłębić. Dlatego też nie zawsze gra w tenisa, ping-ponga, siatkówkę, piłkę nożną czy praca fizyczna w ogródku są właściwą i przynoszącą pożądane efekty formą wypoczynku. I tak, po nerwowej pracy, podczas której mózg znajduje się w stanie permanentnego napięcia, wskazane jest, aby w wypoczynku przeważał czynnik rytmu i spokoju. Po monotonnej pracy dobrze jest zająć się czynnościami zawierającymi różnorodne elementy. Zawód sekretarki często wymaga mobilności i częstego przechodzenia od jednych czynności do drugich. W takim wypadku wówczas najlepiej wypocznie się przy ściśle określonym rytmie odpoczynku. Ale jeśli biuro sekretarek jest spokojne, odpowiednim relaksem będzie rytmiczne korzystanie w oznaczonym okresie odpoczynku (np. w ciągu tygodnia) z elementów pobudzania i spokoju, czyli na połączeniu rozrywek skojarzonych z pewną emocją i ruchem z całkowitym odprężeniem psychicznym w spokoju i ciszy.
 
Okiełznanie mózgu
Po wyjściu z sekretariatu nie ma jak od razu "wyłączyć mózgu" z jego pracy, ponieważ pracuje on nie tylko pod wpływem nakazu woli, lecz ma ponad to potężną inercję własną, powstałą wskutek "rozkołysania" procesów w korze mózgowej. Tak więc wbrew "intelektualnym wysiłkom" roją się tam niejednokrotnie nie przetrawione myśli, toczy się podsumowanie przeżytego dnia, dokonuje się bilans codziennej pracy. I tak praca sekretarki – mimo iż ośmiogodzinna - może się zamienić w dwunasto-, czternasto-, szesnastogodzinny i dłuższy dzień pracy. Dlatego też czasu, który poświęca się na pracę, nie należy utożsamiać z formalnym okresem przebywania w biurze. Zwykle bowiem stosunkowo łatwo jest zrelaksować mięśnie, a zafundować sobie odpoczynek dla mózgu jest bardzo trudno. Dlatego też w odpoczynku codziennym, cotygodniowym i corocznym jednym z ważniejszych zadań jest "okiełznanie mózgu" - tak opornego wobec naszej woli. Organ ten pozostawiony samemu sobie staje się groźny, niszczycielski dla zdolności do pracy, dla równowagi psychicznej i fizycznej. Natomiast mózg ujarzmiony umiejętnością odprężania się i odpoczywania, a przy tym właściwie, ekonomicznie wykorzystywany - może zdziałać znacznie więcej, niż się przypuszcza. W celu skutecznej ochrony tego narządu przed "okupacją" natrętnych myśli należy stosować przede wszystkim rozmaite formy czynnego wypoczynku połączonego z ruchem. Poza tym, że w ten sposób stworzymy właściwe warunki dla odprężenia mózgu, to również umożliwimy układom i narządom organizmu nieczynnym podczas naszej pracy wykonywanie czynności niezbędnych dla ich rozwoju.
 
Ósemki
Jak odpocząć w biurze? Jeśli sekretarka siedzi długo przy biurku, przy komputerze, to może stosować kilka prostych ćwiczeń. Bardzo ważny jest oddech – siedząc przodem do komputera bierze się wdech i wydychając powietrze chwyta się za oparcie fotela z tyłu i powtarzamy z drugiej strony. I w takiej wykręconej pozycji można pooddychać 4 – 5 razy. Powtarzanie tego ćwiczenia usprawnia przepływ krwi w całym torsie. Aby nie mieć spięć karku polecam zwykłe, silne uciskanie w okolicy ust – powoduje ono równowagę obwodowego układu nerwowego.
Wiadomo, że w pracy trzeba oderwać wzrok od komputera. Jest wiele technik pracy z oczami opracowanych przez dr Bates’a – m.in. technika ósemkowa. Najlepiej patrzeć w przestrzeń i robić ósemki w pionie i w poziomie. To bardzo poprawia wzrok, akomodację oczu i taki luz się w głowie robi.
 
Sen jest boski
Niezwykle istotny jest odpoczynek, który trafia się w trakcie nocy. Ludzie cierpiący na bezsenność i tracący z tego powodu wiele energii życiowej sprawiają wrażenie zawsze zmęczonych. Głównym powodem bezsenności jest napięcie nerwowe, czyli tzw. "rozkołysanie procesów pobudzenia w ośrodkach korowych", spowodowane obowiązkami zawodowymi, zmartwieniami, intensywnymi przeżyciami, niepokojem itd. Współczesne tempo życia, wymagania zawodowe, warunki środowiskowe pracy i bytu powodują, że liczba ludzi przemęczonych nerwowo i cierpiących na bezsenność wyraźnie wzrasta (szczególnie w tych grupach zawodowych, przed którymi stawia się coraz wyższe wymagania - np. wśród menedżerów).
Zaobserwowano, że zupełny odpoczynek i relaks wymaga "oderwania się" od otaczającego świata, a zwłaszcza trosk i zmartwień. Zauważono, iż dobrze odpoczywająca osoba umie rozluźniać swój układ mięśniowy i zdysocjować się myślowo od przykrych, męczących mózg spraw. Stąd płynie wniosek, że trzeba koniecznie nauczyć się rozluźniać napięcie organizmu zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.
 
***
 
A jak wykorzystać święta, aby odpocząć? Oczywiście każda sekretarka jest inna. Niektóre, jeśli nic nie robią i nie pracują, dostają szału – to kobiety czynu. Nie potrafią się wyciszyć i oni chyba tracą najwięcej. Przede wszystkim, aby cieszyć się świętami, nie wolno się podporządkowywać nikomu i niczemu.
Najlepiej byłoby wyjechać gdzieś na święta... Ale może lepiej w gronie rodzinny spacerować, żartować? Ludzie czasem potrafią cuda zdziałać. Zwłaszcza ci, których się kocha.


    

Więcej naszych tematów   

       Komentarze  [0]dodaj   
  FORUM

     
o nas | kontakt
NA SKRÓTY:    akcesoria biurowe, przybory do pisania, papier i druki, oprawy dokumentów, archiwizacja dokumentów, organizacja biura, koperty i opakowania,
pieczątki i datowniki, biurowe maszyny, konferencyjna aparatura, RTV urządzenia i sprzęt, telefonia stacjonarna, telofonia GSM, internet, komputery, meble-biuro,
czystość i sprzątanie, ochrona, catering, żywność z dowozem, naprawa i serwis